Авіакомпанії бізнесмена Мілешка могли недоплатити в бюджет до 400 млн грн за три роки, — розслідування

Поки більшість бізнесів в Україні балансує між кризовим виживанням і пошуком нових ринків, окремі гравці демонструють стрімке фінансове зростання — подекуди на тисячі відсотків. Однак за гучними звітами може критися інша реальність — зарплати в конвертах, мінімізовані податкові зобов’язання і схема, знайома ще з нульових

Журналіст відділу новин
Авіакомпанії бізнесмена Мілешка могли не…

Видання "СтопКор" опублікувало другу частину розслідування про авіаційну галузь України — про масштаби ухиляння від сплати податків та зборів, інформує Depo.ua

Раніше на їх ресурсах виходив матеріал про можливу співпрацю нардепа Ігоря Копитіна й авіабізнесмена Романа Мілешка. 

Журналісти зазначають, що на перший погляд у річних фінансових звітах суми витрат на персонал виглядають пристойно: обидві компанії задекларували близько 33 мільйонів гривень кожна на заробітні плати у 2024 році. Проте для сфери, яка передбачає надвисокі вимоги до спеціалістів — пілотів, бортпровідників, інженерів, авіатехніків — такі цифри виглядають підозріло скромними.

Для прикладу, дві інші українські авіакомпанії — "Українські вертольоти" та SkyUp — витратили кожна понад 1 мільярд гривень на оплату праці. Це у кілька разів більше. 

Середня місячна зарплата в "Українських вертольотах" — понад 170 тис. грн, в SkyUp  — понад 98 тис. грн тоді як у згаданих компаніях — приблизно 22 тисячі, стверджують автори розслідування.

Чи можуть фахівці міжнародного рівня працювати за зарплату, що нижча за ринкову в 5–8 разів? Навряд чи, наголошують журналісти. Відтак, постає питання: чи є у зарплатах приховані елементи, які не потрапили до податкової?

Журналісти дістали доступ до податкової звітності авіакомпаній. І саме там виявили, що Constanta офіційно платить командирам повітряних суден від 22 до 45 тис. грн,  H3Operations — від 21 до 44 тис. грн,  SkyUp —  від 135 до 550 тис. грн. Разюча різниця і по виплатах для других пілотів, бортпровідників та інженерів. Тобто у всього льотного складу авіакомпаній, дані про які отримали розслідувачі, чомусь в десятки разів нижчі зарплати. Так не буває. Скоріш за все вони просто отримують решту повз офіційне оподаткування — кешем в конверті чи на картку, наголошують автори.

Експерти, опитанні авторами розслідування, вбачають у цьому ознаки двох паралельних систем обліку — офіційної для звітності та "неформальної" для реальних виплат.

Іронія в тому, що Constanta позиціонує себе як потужний гравець з міжнародним досвідом, сучасним парком авіатехніки та командою професіоналів. 

Розслідувачі наголошують, що у разі, якби зазначені компанії платили заробітні плати офіційно, відповідно до галузевих стандартів, суми податків і зборів виглядали б зовсім інакше. Попередні оцінки журналістського розслідування свідчать: бюджет міг отримати до 400 мільйонів гривень більше за останні три роки.

У масштабах воєнної економіки це кошти, яких бракує на закупівлю дронів, РЕБ-систем або медичне забезпечення для військових. Таким чином, мова йде не лише про економіку, а й про національну безпеку.

Влітку 2024 року Бюро економічної безпеки відкрило справу щодо можливої мінімізації податкових зобов’язань. Але вже за кілька місяців, за словами джерел, процес був призупинений. Ймовірно — не без участі народного депутата Ігоря Копитіна, вважають розслідувачі.

Офіційної відповіді від БЕБ — відсутні. І це, підкреслюють журналісти, підживлює підозри: чи не з’явилися "дахи" у схем, які мали б розслідуватися правоохоронцями? Нардеп же написав, що не має зв'язку зі стратегічними компаніями авіаційної галузі.

Поки одні компанії платять прозоро, а їхні працівники віддають частину доходів у вигляді податків державі, інші обирають "коротку дорогу" — з подвійною бухгалтерією і непрозорими виплатами, наголошують розслідувачі.

Нагадаємо, у ЗМІ компанії з орбіти Романа Мілешка вже фігурували як такі, що співпрацюють під час війни з росіянами та підсанкційними грузинами.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Новини Depo.ua

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme